BEATA SARAPATA. ŚLADY PRZODKÓW
BEATA SARAPATA. ŚLADY PRZODKÓW
ed. by Józef Grabski

 

Kraków 2002
252 × 232 mm, 36 stron
ilustracje barwne
okładka miękka
ISBN 83-918454-4-3
 
Na okładce: Figura, 2003,
olej na tekturze, 100 × 70 cm
Sold out

 

W twórczości Beaty Sarapaty zadziwia różnorodność i bogactwo wypróbowanych przez artystkę możliwości. W marcu 1998 r. w galerii „U Jaksy” w Miechowie, obok scenografii do „Dziadów” A. Mickiewicza pokazała dzieła inspirowane „Carmina Burana” Carla Orffa. Także poezja R. M. Rielkego była motywacją do tworzenia cykli malarskich: „elegie Diunejskie”, „Sonety do Orfeusza” oraz twórczość A. de Saint-Exupery.
Zupełnie odmienne ślady w twórczości Beaty Sarapaty pozostawiły dłuższe pobyty w Australii. Przebywała tam jako stypendystka renomowanej The Julian Ashton Art School w Sydney, gdzie uczęszczała do pracowni Paula Ashtona Delprata. Jej malarstwo tam powstające inspirowało się w dużej mierze sztuka Aborygenów. Fascynacja sztuką ludową pierwotnych mieszkańców Australii przejawiała się przejmowaniem motywów sztuki aborygeńskiej czasem do tego stopnia, iż niektóre dzieła powstałe w tym kierunku można byłoby uznać za oryginalne wytwory twórczości miejscowej. W latach 1988-1991 studiowała równolegle antropologię i kontynuowała studia filozofii na uniwersytecie w Sydney. Twórczość malarska cały czas splatała się u artystki z refleksją o człowieku, jego miejscu na ziemi, jego wytworach oraz śladach jakie homo sapiens pozostawia po sobie w kulturze, niezależnie od tego pod jaką szerokością geograficzną wypada mu żyć i działać.
 
Józef Grabski
 
 
SPIS TREŚCI
 
JÓZEF GRABSKI - Przedmowa
BEATA SARAPATA - Wielowymiarowość świata
MUODUROO - Piękno iluzji
JERZY MADEYSKI - Granica bezprzedmiotowości
STANISŁAW RODZIŃSKI - Świat nieznanej duchowości
BIOGRAFIA
WYSTAWY
WYBÓR LITERATURY
KATALOG