PUBLICATIONS BY DR JÓZEF GRABSKI

(trans.), Gopal Singh: „Oto historia człowieka…; A gdy pytano Go skąd otrzymał…, ‘Nadejdzie czas..’.”, Tygodnik Powszechny, 1975, p. 5

„Parareligijność Amerykanów”, W drodze, VII, 1976, pp. 92–101

„Mundus amoris – amor mundus. Tycjana alegoria miłości z Luwru”, in O ikonografii świeckiej doby humanizmu, ed. J. Białostocki, Warsaw, 1977, pp. 245–280

„Leon Chwistek und sein ‘Strefismus’ in der Malerei“, Alte und Moderne Kunst, 1977, vol. 22, no. 154–155, pp. 48–51

“Il quadro alchimistico di Angelo Caroselli nella Fondazione Roberto Longhi a Firenze”, Paragone, 1978, no. 341, pp. 3–13

„Wizerunki rodziny królewskiej Zygmunta I Starego na medalach Jana Marii Padovano z 1532 r. w dawnej kolekcji książąt d’Este w Modenie”, Wiadomości Numizmatyczne, vol. XXII, 1978, no. 1, pp. 22–33

„ ‘Opus alchemicum’. Treści alchemiczne w renesansowym obrazie weneckim z Muzeum Narodowego w Krakowie. (Rzekome ‘Znalezienie grobu św. Izydora Oracza i jego żony’)”, Biuletyn Historii Sztuki, vol. 41, 1979, no. 1, pp. 43-54

“L’Amor-Pantheos di Donatello”, Antologia di Belle Arti, 1979, no. 9–12 (December), pp. 23–26

“Le immagini del re di Polonia Sigismondo I e della famiglia reale sulla serie di medaglie del 1532 di G. M. Mosca detto Il Padovano nella collezione gia Estense a Modena”, in Italia, Venezia e Polonia tra Medio Evo e Eta moderna, a cura di V. Branca e S. Graciotti, Firenze, 1980, pp. 571–584

“Il ‘Giovane con la lampada’ di Lorenzo Lotto”, Antologia di Belle Arti, 1980, no. 15/16, pp. 145–148

“The Group of Paintings by Tintoretto in the «Sala Terrena» in the Scuola di San Rocco in Venice and Their Relationship to the Architectural Structure”, Artibus et Historiae, 1980, no. 1, pp. 115–131

“«Mundus Amoris – Amor Mundus». L’allegoria dell’amore di Tiziano nel Museo del Louvre”, Artibus et Historiae, 1980, no. 2, pp. 43-61

“ ‘La fuga in Egitto’ nella scuola di San Rocco a Venezia. Un contributo alla ricostruzione del processo artistico del Tintoretto”, Prospettiva, 1980, no 21 (April), pp. 84–88

“Sul rapporto tra rittratto e simbolo nella rittrattistica del Lotto. Il giovane con la lampada, Il ritratto triplice e Il uomo trentasettenne”, in Lorenzo Lotto, Atti del Convegno Internazionale di Studi per il V centenario della nascita (Asolo, 1980), a cura di p. Zampetti e V. Sgarbi, Treviso, 1981, pp. 383–392

“Perfectionis Vanitas”, in Scritti di storia dell’arte in onore di Federico Zeri, Milano, 1984, pp. 709–717

“On Seicento Painting in Naples: Some Observations on Bernardo Cavallino, Artemisia Gentileschi, and Others”, Artibus et Historiae, 1985, no. 11, pp. 23–63

“Rime d’Amore di Paris Bordone: strutture visuali e poesia rinascimentale”, in Paris Bordon e il suo tempo, ed. G. Fossaluzza, Treviso, 1987

“The Corsini Flagellation Group by Alessandro Algardi”, Artibus et Historiae, no 16, 1987, pp. 9–23

„Przedmowa” [preface], in Opus sacrum. Wystawa ze zbiorów Barbary Piaseckiej Johnson, exh. cat. Zamek Królewski w Warszawie, ed. J. Grabski, Warsaw, 1990, pp. 8–9

Andrzej Rottermund, Józef Grabski, „Kolekcje dzieł sztuki w Polsce”, in Opus sacrum. Wystawa ze zbiorów Barbary Piaseckiej Johnson, exh. cat. Zamek Królewski w Warszawie, ed. J. Grabski, Warsaw, 1990, pp. 14-17

„Einleitung zur Ausstellung Opus sacrum“, in Opus sacrum. Europäische Kunst des 13. bis 18. Jahrhunderts aus der Privatsammlung von Barbara Piasecka Johnson, ed. J. Grabski, Liechtensteinische Staatliche Kunstsammlung, Vaduz, 1991, pp. 6-7

Józef Grabski, Jacek Purchla, “Introduction”, in Jan Vermeer van Delft (1632–1675). St. Praxedis, exh. cat. Zamek Królewski na Wawelu, Vienna–Cracow, 1991, p. 5

“Preface”, in Leonardo da Vinci (1452–1519). Lady with an Ermine from the Czartoryski Collection, National Museum, Cracow (publication accompanying the exhibition “Circa 1492. Art in the Age of Exploration”, National Gallery of Art, Washington, D.C.), Vienna–Cracow, 1991, p. 5

„Jacek Malczewski – nowe aspekty twórczości”, in Jacek Malczewski, Czesław Rzepiński, Juliusz Joniak, Jan Szancenbach – Malarstwo. Wystawa ze zbiorów krakowskich Rotarian i ich rodzin, Pałac Sztuki TPSP, Cracow, October 1996; March–May 1999

„Twórczość malarska Anny Kostenko”, in Anna Kostenko. Malarstwo, exh. cat. Pałac Sztuki TPSP w Krakowie, Cracow, 1998

„Przesączyć kolor światem, a linią podkreślić kształt… Europejski rodowód oraz swojska tradycja w twórczości malarskiej Juliusza Joniaka”, in Juliusz Joniak. Malarstwo, exh. cat. Pałac Sztuki TPSP w Krakowie, 15 May–14 June 1998, Cracow, 1998, pp. 15–28

“Jewish Artists from Poland in the Circle of ‘École de Paris’. Wojciech Fibak’s Collection”, in École de Paris. Jewish Artists from Poland. The Wojtek Fibak’s Collection, ed. J. Grabski, exh. cat. Pałac Sztuki TPSP w Krakowie, July–August 1998, pp. 7–10

“Jewish Artists from Poland in the Circle of ‘École de Paris’. Wojciecha Fibak’s Collection”, in École de Paris. Jewish Artists from Poland. The Wojtek Fibak’s Collection, ed. J. Grabski, exh. cat. Pałac Poznańskich – Muzeum Historii Miasta Łodzi, 1998–1999, pp. 11–14

„Wstęp”, in Stasys 50, exh. cat. Pałac Sztuki TPSP w Krakowie, ed. J. Grabski, Cracow, 1999, pp. 7–8

„Stasys 50”, in Stasys 50, exh. cat. Pałac Sztuki TPSP w Krakowie, ed. J. Grabski, Cracow, 1999, pp. 9–17

“ ‘VICTORIA AMORIS’: Titian’s Venus of Urbino. A Commemorative Allegory of Marital Love”, Artibus et Historiae, 1999, no. 40, pp. 9–33

„Wstęp – nowe źródła do badań nad Panoramą Racławicką”, in Mała Panorama Racławicka Wojciecha Kossaka i Jana Styki, exh. cat. Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej w Przemyślu, 2001–2002, ed. J. Grabski, Cracow, 2001, pp. 7–8

„Wstęp – nowe źródła do badań nad Panoramą Racławicką”, in Mała Panorama Racławicka Wojciecha Kossaka i Jana Styki, exh. cat. Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, 2002, ed. J. Grabski, Cracow, 2002, pp. 7–8

“Aleksander Kobzdej’s Struggle with Matter” in Aleksander Kobzdej. Struggle with Matter, exh. cat. Galeria Polskiego Domu Aukcyjnego „SZTUKA”, ed. J. Grabski, Cracow–Warsaw, 2002, pp. 9—11

„Zaginiony ‘Portret młodzieńca’ Rafaela ze zbiorów XX. Czartoryskich w Krakowie. Ze studiów nad typologią portretu renesansowego”, in Rafael i jego spadkobiercy. Portret klasyczny w sztuce nowożytnej Europy. Materiały sesji naukowej, ed. S. Dudzik, T. J. Żuchowski, Toruń, 2003, (= Sztuka i Kultura, 4), pp. 221–261

„Przedmowa”, in Beata Sarapata. Ślady przodków. Malarstwo, exh. cat., ed. J. Grabski, Cracow, 2004, p. 5

“The Lost Portrait of a Youth from the Collection of the Princes Czartoryski Family in Cracow. From the Studies on the Typology of the Renaissance Portrait”, Artibus et Historiae, 2004, no 50, pp. 43–61

“The Transmissive Function of the Fine Arts: Some Observations on the Power and Function of Art in the Past and in the Age of Multimedia”, in Transcedence of Arts and the Development of Civilizations (Proceedings of the Conference “Beijing Forum 2008”) November 7th–9th, 2008, Beijing, 2008, pp. 85–93

“The Transmissive Function of the Fine Arts: Some Observations on the Power and Function of Art in the Past and in the Age of Multimedia”, in The Harmony of Civilizations and Prosperity for All – The Universal Value and the Development Trend of Civilization. Selected Papers of Beijing Forum 2008, Beijing, 2009, pp. 124–129

“Portret Katarzyny Cornaro w obrazie Adoracja Dzieciątka Lorenza Lotto w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie”, in Polska i Europa w dobie nowożytnej / L’Europe moderne: nouveau monde, nouvelle civilisation? / Modern Europe – New World, New Civilisation? Prace naukowe dedykowane Profesorowi Juliuszowi A. Chrościckiemu, Warsaw, 2009, pp. 447–458

“Antonio Canova, Portret młodego Henryka Lubomirskiego / Portrait of Henryk Lubomirski as a Boy”, in Uroda portretu. Polska od Kobera do Witkacego, exh. cat. The Royal Castle in Warsaw, eds. p. Mrozowski, A. Rottermund, Warsaw, 2009, pp. 180–183

“Dignitas figurae. Andrea Mantegna: interrelazioni fra la scultura e la pittura”, in Mantegna e Roma. L’artista davanti all’antico, ed. by T. Calvano, C. Cieri Via, L. Ventura, Rome, 2010, pp. 303–338

“The Portrait of Caterina Cornaro in Lorenzo Lotto’s Adoration of the Christ Child in the National Museum in Cracow”, Artibus et Historiae, no 61, 2010, pp. 191–208

“ ‘Jaki Piękny’. Tchnienie w materię: ból przetwarzania i metamorfozy”, in Bronisław Krzysztof. Rzeźba-medale-szkice-małe formy-obiekty sztuki, Bielsko Biała, 2010

“Kolekcjonerzy polscy i polskie prywatne zbiory dzieł sztuki na tle kolekcjonerstwa międzynarodowego: przypadki i tendencje”, Kronika Zamkowa, 59–69, 2010, pp. 61–70

“Polish Renaissance Art and the Art of the Renaissance in Poland”, in Poland–China. Art and Cultural Heritage, ed. J. Wasilewska, Cracow, 2011, pp. 37–46

“The 30th anniversary of the IRSA Institute for Art Historical Research”, in History of Art History in Central, Eastern and South-Eastern Europe, vol. II, ed. J. Malinowski, Toruń 2012, pp. 89–93

“Il ruolo del ritratto nelle opere narrative e religiose di Sebastiano del Piombo: fra Raffaello e Michelangelo”, Konsthistorisk Tidskrift, no 4, LXXXI, 2012, pp. 238–244

“The Contribution of Collaborators in Titian’s Late Works”, Artibus et Historiae, no 67, 2013, pp. 285–310

The “Madonna Della Rovere”: Raphael in the Workshop of Pietro Perugino, Rome, 2015

“Jerzy Tchórzewski – malarz poeta”, in Jerzy Tchórzewski, exh. cat., Warszawa, 2015, pp. 5–21.

“The Madonna della Rovere: Raphael in the Workshop of Pietro Perugino”, Artibus et Historiae, no 71, 2016, pp. 91–123

The Significance of Shape and Colour. Essays on Art, Mostly of the Italian Renaissance, Cracow, 2016

“The Iconography of St. Francis in the Work of El Greco and His Workshop: Typology, Variants, Derivatives“, in Art in the Time of El Greco, ed. A. Witko, Cracow, 2016, pp. 103–120

“Bernini’s bronze medallion portrait of pope Clement X: some problems of workshop and collaboration”, in Velis quod possis: studia z historii sztuki ofiarowane profesorowi Janowi Ostrowskiemu, ed. A. Betlej, K. Brzezina-Scheuerer, A. Dworzak, M. Fabiański, P. Krasny, M. Kurzej, D. Nestorow, Kraków, 2016, pp. 361–365

“Przedstawienia św. Franciszka w twórczości El Greca i jego warsztatu: typy, wariany, naśladownictwa”, in Ars sacra El Greca: w 100-lecie niepodległości i muzeum, ed. R. Mierończuk, Siedlce, 2018, pp. 66–101

“Jerzy Tchórzewski: Painter Poet”, in Suffering Form. Jerzy Tchórzewski. Painting. Text, eds. K. Czerni, J. Grabski, Cracow 2020, pp. 133–152

“Per il processo creativo di Antonio Canova: il caso del ritratto scultoreo del giovane principe Henryk Lubomirski commissionato dalla principessa Izabela Elżbieta Lubomirska”, in Amica veritas. Studi di Storia dell’arte in onore di Claudio Strinati, ed. A. Vannugli, Roma, 2020, pp. 245–252